Музичний спів – складова творчого виховання дитини

Музика, мелодія, краса музичних звуків – важливий засіб морального та розумового виховання людини, джерело благородства серця і чистоти душі».


В. Сухомлинський

/Files/images/unnamed (3).jpg

Співайте діткам перед сном



Вплив колискової пісні на музичний розвиток дитини


«Котику сіренький...» Скільки теплих і ласкавих слів знаходить матуся, заспокоюючи свою дитинку. Скільки любові і ніжності у колискових піснях!! Малюк, ще не вміючи розмовляти, не розуміючи жодного слова, почувши колискову одразу заспокоюється, затихає, засипає! Саме колискові пісні вважаються першими в житті вашого малюка, вони сприймаються з магічною силою, тому що співає їх найрідніша в світі людина – матуся!

Ритм колискових зазвичай відповідає серцебиттю, ритму дихання матері і малюка, відіграє важливу роль у духовному розвитку дитини. Саме завдяки колисковим, дитина отримує перші уявлення про навколишній світ: тварин, пташок, оточуючі предмети.

Котику сіренький,

Котику біленький,

Котку волохатий,

Не ходи по хаті,

Дитя буде спати,

Котик воркотати,

Ой на кота воркота,

На дитину дрімота!

Коли дитина підростає, їй співають колискові казкового змісту, в текстах яких вирішуються психологічні питання. В багатьох колискових піснях перед дитиною розвертається перспектива про його майбутню самостійність. Таким чином, колискові дають дитині уявлення про навколишній світ, знайомить з головними принципами побудови світу.

Але найголовніше в колискових – це материнська ніжність, любов, що надає впевненості кожній дитині. Пісні показують, що життя прекрасне, але в теперішній нелегкий час, почуття захищеності для дитини дуже важливе, адже наш світ складний і непередбачуваний!

Дуже важливе і саме спілкування матері і дитини! Чудово, якщо у вашій сім’ї зберігаються традиції, як спів колискових, читання казок перед сном, задушевні розмови про головне! А сон, як відомо, дається людині не тільки для відпочинку, а й для глибинної обробки тої інформації, яку отримала ваша дитина на протязі дня. Довірливі відносини, які виникають в моменти такого спілкування, відіграють важливу роль для дитини не тільки ясельного віку, а й надалі, коли дитина дорослішає! І навіть тоді, коли ваша дитина подорослішає, вона буде знати, що у нього є та людина, яка його завжди вислухає, зрозуміє, підтримає, з якою так приємно спілкуватися просто покласти голівку на плече.

Співайте діткам! Не соромтесь! Адже саме ви – найкращий співак і приклад для своєї дитини!

Рученьки, ніженьки,

Лагідні очі!

Спокійної ночі!

Скінчилася гра!

Рученьки, ніженьки,

Спокійної ночі!

Спати пора!

Батьки – перші вчителі музичного мистецтва для своїх дітей

Один з компонентів музичного слуху – вміння чисто, без фальші співати! Багато факторів залежить від того, чи співуча мама у дитини! Річ у тому, що слух розвивається одночасно з голосом! Якщо мама не співає разом з дитиною, то вона не навчиться цьому самостійно! Наспівуючи з матусею простеньку пісеньку, малюк інстинктивно прислуховується до маминого голосу: а чи співаю я так, як мамочка? Спочатку дитина інтонує, попадає в дві ноти, потім в три і т.д. В такі моменти дитина запам’ятовує, як працює голосовий апарат, як вірно дихати. Інколи дитина не співає, тому що не розуміє як потрібно брати дихання. Спів, для дитини, важка праця! Саме тому, важливо співати разом з вашою дитиною, адже під СD – програвач правильно володіти своїм голосовим апаратом не навчишся! Для спільного музикування потрібно правильно підбирати пісні, характерні віковим особливостям дитини. Так, трьохрічному малюку «дорослі» пісні не підійдуть, важкуваті для сприйняття та виконання! Для початку слід вибирати коротенькі поспівки, поки дитина не навчиться виконувати їх чисто (наприклад:

Скаче жабка по доріжці,

витягнувши свої ніжки;

Я маленьке слоненя,

люблю гратися щодня;

Диби – диби – диби – ди)

Не слід забувати про те, що було б просто чудово пританцьовувати чи акомпанувати на справжніх чи саморобних інструментах: кубики, дерев’яні палички, пляшки з сипучими крупами ) Таким чином ритмічні рухи дають відчуття такту. Музикуйте, танцюйте, співайте з вашими дітками, адже саме ви стаєте основним прикладом наслідування для своїх дітей.

Обережно: захворювання дитячих голосових зв'язок

В дитячому садочку, дома, чи на дитячих святах (днях народження), на вулиці дуже часто просять дітей голосно відповідати, читати вірші, співати, щоб всім було чути! Але багато батьків та педагогів не розуміють, що потрібно запобігти щонайменшому перегріванню голосових зв’язок дітей, слідкувати, щоб режим дитячої розмови був помірним, заборонити дітям надто голосно викрикувати! Як скоріше заспокоїти дитину, коли вона плаче, або кричить.

Голосовий апарат – це частина нашого організму і за його станом необхідно стежити. Тому треба дотримуватися правил його гігієни та охорони, а саме:

уникати крику, тривалого мовленнєвого апарату;

не співати під час хвороби;

не співати на вулиці у холодну пору року;

обмежувати вживання гострих, солоних, занадто холодних та гарячих страв, категорично заборонити дітям вживання газових напоїв дітям дошкільного віку.

На голосову функцію дуже впливає хвилювання. Через те, батьки та педагоги повинні подбати про створення позитивного, психологічного клімату у сім’ї та колективі!

Поради батькам

- Разом з дитиною слухайте музику (у «живому» виконанні, у записах, радіо- та телепередачі);

- Змалечку співайте колискові, розважальні пісні, розігруйте забавляночки;

- Наспівуйте дитині танцювальні мелодії, заохочуйте дитячу танцювальну ініціативу;

- Спільно музикуйте і співайте із застосуванням іграшкових і справжніх музичних інструментів та оригінальних пристосувань (кришки від посуду, ложки тощо);

- Підтримуйте дитячу ініціативу у створенні музично-ігровихситуацій (гра вмузичне заняття, концерт, театр тощо);

- Діліться з дітьми власними вміннями і талантами (улюблені пісні тата і мами, бабусі і дідуся);

- Створюйте мистецьке середовище вдома шляхом придбання дитячих музичних іграшок-інструментів (брязкалець, дзвоників, сопілки, барабана, бубна тощо), збирання музичної фонотеки для слухання й танцювальноігрової діяльності, музично- ілюстровані казки, дитячі пісні, класична музика,сучасна естрадна музика тощо) та відеотеки;

- Відвідуйте професійний театр разом з дитиною, обмінюйтеся враженнями;

- Беріть активну участь у музично-театралізованих святах, що проводяться в дошкільному закладі;

- Поєднуйте у сімейному побуті музичну діяльність дитини з іншими видами творчої діяльності.

музичний керівник Шмагайло М.А.


В Україні надзвичайно велике значення надають дитячому співу, тому що гармонійний розвиток людини, її культура, залежить від естетичного виховання, в тому числі, і музичного. Спів дуже корисний також для фізичного розвитку дитини. Він є своєрідною гімнастикою, яка зміцнює дихальну і серцево-судинну систему, розвиває і тренує слух, а це в свою чергу є гарантією того, що дитина буде чисто інтонувати будь-яку вокальну вправу чи пісню.

Для успішної роботи музичному керівнику необхідне знання особливостей розвитку голосу, самому володіти хорошим музичним слухом, правильно говорити, співати та розвивати у дітей увагу.

Навчити дитину слухати і чути те, про що говорить музкерівник, що він співає і грає, можна тільки при відповідній увазі з боку дітей. Тому, з перших занять бажано викликати у них інтерес до музики і прагнення оволодівати музичним мистецтвом.

Для того, щоб репертуар хору мав виховний вплив, він завжди повинен бути доступним, відповідати вимогам часу, а головне, відповідати віковим особливостям дітей як за змістом, так і за можливостями подолання вокально-хорових труднощів з урахуванням голосового навантаження та загального діапазону.

Частиною вокальної роботи музичного керівника з дітьми - є виховання здатності вчасно і виразно вимовляти словесний текст під час співу. Все це досягається за допомогою комплексу співочих вправ, добору репертуару з урахуванням вікових вокальних можливостей співаючих дітей, регулярного контролю за станом співацького апарату і рівнем засвоєння вокальних навичок кожною дитиною у виконанні різних пісень

Невід'ємною складовою частиною національного виховання є музично-пісенна спадщина українського народу, його традиції, звичаї та обряди. Таким чином, співаючи пісні або виконуючи українські народні ігрові вправи та таночки, дитина привчається слухати і відтворювати свої почуття.
Музичний керівник ДНЗ№83 – Максунова Тамара Петрівна

Гігієна голосу важлива і для дітей і для дорослих.
Як не зірвати голос нам, музичним керівникам. Приділяю увагу цьому питанню. Музичний керівник має особливе навантаження на голосові зв’язки, тому що це пов’язане з нашою професійною діяльністю.
80% зривів голосу припадають на такі ситуації, коли ми починаємо форсувати звук. У результаті голосові складки перенапружуються, і голос перестає підкорятися.
Форсування - основний недолік початкуючого співака.
1. Для того щоб звук став голосніше, не треба штовхати його сильніше. Необхідно просто з'єднати більше резонаторів. Як правило, підключити верхні. Такий вид форсування часто трапляється на низьких нотах. Співаючи їх розслаблено, не забуваємо скидати напругу по ходу руху вниз.
2. Другий вид форсування виникає тоді, коли ми ще недавно займалась співом, тобто не перепочили і знову беремо на себе великі навантаження продовжуючи співати. Особливо не бажано заспівати високу ноту, співати занадто довго або вийти на прогулянку після співу і дихати холодним повітрям.
Поки вокальний апарат не зміцніє, потрібно співати внизу і в середині діапазону і не більше 20-25 хвилин на день, краще з перервами на відпочинок. Якщо після наших занять голос сів, нам важко говорити, значить ми перестаралися. Наступного разу скоротіть заняття на 10 хвилин. Якщо це не допомогло, продовжуйте скорочувати ваші заняття до знаходження оптимального часу.
На початку навчання співу необхідність робити вправи для голосу. Вправи поступово ведуть нас від простого до складного, служачи сходинками на вершину майстерності.

Алгоритм створення навчальних презентацій у програмі Microsoft PowerPoint

Сучасний підхід до роботи ми, музичні керівники, обираємо для того, щоб наша робота з дітьми булла цікавою і корисною. Одним із видів такої роботи є презентація, якою ми всі користуємось на святах, семінарах, методоб’єднаннях, тощо. Тому в допомогу музичним керівникам пропонується використання наглядного матеріалу у MicrosoftPowerPoint.

Ось поступові кроки використання такої програми:

КРОК 1. Відкрийте програму Microsoft Power Point. Оберіть функцію «Створити слайд» на панелі навігації.

КРОК 2. Оберіть дизайн слайду, запропонований програмою або самостійно створіть тему, використавши ваші малюнки, фони, фоторамки, фотографії.

КРОК 3. Додайте текст. Робота з текстом презентації практично така сама, як у програмі MicrosoftOfficeWord. Ви зможете обирати, змінювати тип, розмір і колір шрифтів.

КРОК 4. Додайте музику. Для цього у вкладці «Вставка» перейдіть у групу «Кліпимультимедіа» і оберіть функцію «Звук». У списку команд, який з’явиться, натисніть «Звук із файлу». Відкриється діалогове вікно, в ньому вкажіть папку, в якій знаходиться музика та тип звукового файлу, оберіть спосіб відтворення музики: «автоматично» чи «по клацанню». У вкладці, яка з’явилася — «Робота зі звуком», оберіть «Параметри звуку» і встановіть бажану команду.

КРОК 5. Використайте ефект анімації. Його можна додати до будь-якого об’єкта на слайді. Для цього перейдіть довкладки «Анімація», відкрийте «Настройка анімації». Клікнітьна текст або об’єкт, до якого хочете додати анімацію, натисніть «Додати ефект» і зробіть одну чи кілька дій з додаванням ефектів. Ефекти з’являться усписку «Налаштування анімації» за порядком їхнього додавання. У полі «Зміна ефекту» встановіть початок анімації, напрямок та її швидкість. Для додавання переходів між слайдами презентації, на вкладці «Анімація» оберіть потрібний ефект зміни слайдів у групі «Перехід до наступного слайду».

КРОК 6. Перегляньте презентацію, натиснувши кнопку «Показ слайдів». Залучіть до перегляду колег. Їхні коментарі, побажання, зауваження допоможуть поліпшити презентацію.За можливості перегляньте її на мультимедійному екрані. До редагування можна повернутися, натиснувши «Esc».

КРОК 7. Збережіть презентацію. Аби не втратити дані в разі збою програми, ліпше періодично зберігати у файлі всі оновлення.

Гарного перегляду!

Музичний керівник ДНЗ№83 – Максунова Тамара Петрівна


Використання музичним керівником засобів та

знань у робот із дітьми , які мають порушення зору

Музика дарує маленькі досягнення, які допомагають дітям з порушеннями зору вільно діяти в середовищі однолітків, адже творчі успіхи мотивують на великі звершення. Значущість терапевтичного впливу музики для дітей полягає у широких можливостях корекції пізнавальної діяльності, емоційно-вольової, рухової сфер, в удосконаленні мовлення, в розвитку слухового та зорового сприймання.

Світ звуків заповнює простір дитини, компенсує недоліки зору. Зазвичай у таких дітей страждає дрібна моторика і артикуляційний апарат. На музичних заняттях застосовую гру на музичних інструментах, співаємо поспівки й пісні. Вокальні вправи спрямовані на укріплення діафрагми, голосового апарату, розвиток плавності мовлення.

Виконуючи вправи на дитячих духових інструментах — дудках, сопілках, свистиках розвиваємо дихання. У легенях під час гри посилюється кровообіг у грудній клітці дитини. Таким чином кровообіг покращується і в області очей. Це сприяє посиленій роботі м’язів навколо очей, сприяючи покращенню зору дитини.

Під час музичних занять діти виконують прості рухові дії під музику. Надалі діти танцюють у таночках, водять хороводи. Також діти розігрують фрагменти інсценованих казок, супроводжуючи дії очей жестами, вчаться передавати за допомогою звуків їхні характерні риси, настрій та особливості поведінки. З особливим захопленням діти грають на шумових і ударних музичних інструментах, адже з ними легко вправлятися.

Виступи дітей-солістів на святах розваги «Осінь-дивограй», «Андріївські вечорниці», «Щедрий вечір», «Весна», «Рідній матусі», «Івана Купала» тощо, - мають не тільки творчий, а також терапевтичний ефект.

Музика допомагає дітям адаптуватися до життєвих труднощів, покращити рухові та психічні функції, підвищити самооцінку, поліпшити стосунки з іншими дітьми, а найголовніше — сприяє подальшій інтеграції в суспільство.

Приклад вправи роботи з дітьми з порушенням зору:

Музична вправа «Їжачок»(для дітей від чотирьох років із вадами мовлення)

МЕТА:

· розвивати співочі навички;

· розширювати діапазон та гучність голосу;

· вдосконалювати координацію рухів;

· поліпшувати мовлення.

·

ОБЛАДНАННЯ: металофони

ХІД:

Музичний керівник розповідає фрагмент вірша «Їжачок», одночасно проплескаючи в долоні ритм -

«Їжачок, їжачок,
Весь твій одяг з голочок
»

Діти повторюють вірш, плескають у долоні, точно дотримуються метроритму вірша. Одночасно звертають увагу на артикуляцію, чіткість мовлення..

Музичний керівник проспівує розспівку дітям і супроводжує її рухами «показує» їжачка, сплітаючи та ховаючи пальчики (заховав голочки — показав голочки). Діти повторюють слова і рухи пальчиками. Музичний керівник пропонує виконати розспівку кілька разів, щоразу — з підвищенням на півтону, розпочинає від тоніки до терції, а потім — навпаки. Надалі до отриманого результату доєднують звучання від тихого до гучного.

Голос – робочий інструмент

Бережіть свій голос:

Дотримуйтеся бережливого «голосового режиму». Говоріть

спокійним, м’яким голосом, уникайте крику. Під час тривалої розмови

намагайтеся обмежити сторонній шум: закривайте вікна та двері,

вимикайте музику.

Контролюйте свій емоційний стан. Стрес негативно впливає на весь

організм людини.

Пийте чисту воду. Бажано випивати 6-8 склянок води на день, навіть якщо не відчуваєте спраги. Не забувайте пити воду під час коротких перерв на занятті.

Чергуйте спів і відпочинок. Дотримуйтеся розумних меж, коли йдеться

про тривалість та періодичність співу і тривалої розмови. Після кожного заняття робіть перерви, аби голос відновився.

Створюйте правильний мікроклімат у приміщенні. Температура

має становити +19…+23 °С. Не забувайте провітрювати приміщення. Оптимальна вологість повітря — 40-60%. За потреби користуйтеся зволожувачем повітря.

Гуляйте на свіжому повітріщодня, в будь-яку пору року і за будь-якої

погоди.

Загартовуйтеся.Поступове загартування допомагає запобігти

застудним захворюванням і, як наслідок, зберегти голос.

Звертайтеся до лікаря, коли захворіли. Часом для встановлення причини втрати голосу може знадобитися обстеження та консультації таких лікарів, як невролог, гастроентеролог, алерголог, пульмонолог, ендокринолог. За втрати голосу проконсультуйтесь з отоларинтгологом або фоніатором.

Не співайте під час хвороби й одразу після одужання. Це може

призвести до непоправних проблем із голосовими зв’язками.


Кiлькiсть переглядiв: 266

Коментарi