Музичний спів – складова творчого виховання дитини

Музика, мелодія, краса музичних звуків – важливий засіб морального та розумового виховання людини, джерело благородства серця і чистоти душі».


В. Сухомлинський

Підготовка свята: долаємо стереотипи

- відходимо від сформованої моделі святкового ранку як вистави або естрадного шоу для батьків;

- уникаємо надмірної навантаженості, не виснажуємо дітей постійними репетиціями;

- засновуємо свята на цінностях спілкування і взаємин, колективних переживань;

- готуємося до свята у правильно організованому освітньому процесі, а не «натаскуємо» дітей на музичних заняттях;

- уникаємо використання складних за будовою і не зрозумілих дітям за змістом творів;

- приділяємо увагу кількості та якості аудіо записів;

- не перевантажуємо сценарій великою кількістю виступів;

- обираємо для кожної дитини таку роль, таке сценічне завдання, із яким вона якнайліпше впорається

- чітко дотримуємося часу початку і закінчення свята

- тісно взаємодіємо з батьками, прагнучи до взаємного розуміння цілей морально – естетичного виховання.

Обов'язки організаторів свята

Обов'язки завідувача:

- затверджус сценарій;

- забезпечує, за поданням музичного керівника, закупівлю і доставку матеріалів (костюми, елементи оформлення зали) для свята в строк — не менше ніж за два тижні до затвердженої дати проведення свята.

Обов'язки вихователя-методиста:

- разом із творчою групою обговорюс, аналізує і корегує сценарій;

- протягом усіх етапів виконує контрольну і консультативну функції;

- координує роботу творчої групи педагогів, які беруть участь в організації

свята.

Обов'язки музичного керівника:

- складає сценарій;

- визначає потрібні ресурси матеріально-технічної бази музично-акустичної та світлової апаратури, іншого приладдя;

- розробляє макети святкового оформлення - декорації, антураж, рек-

візит;

- визначає вигляд костюмів, необхідних для проведення свята, і узгоджує це

із керівником закладу;

- прикрашає залу до свята разом з вихователями;

- добирає музичний матеріал - пісні, таночки, фонограми, музичні ігри з урахуванням вікових можливостей дітей;

- добирає музичні інструменти;

- розучує акомпанемент до музичних номерів;

- організовує попереднє ознайомлення дітей зі святом на заняттях;

- допомагає дітям розучити музичні твори під час групових музичних занять (за розкладом);

- розподіляє ролі серед дітей відповідно до їхнього рівня підготовки та індивідуальних особливостей;

- проводить індивідуальну роботу з дітьми щодо підготовки сюрпризних

номерів і «секретів»;

- готує дублерiв номерів;

- проводить «прогон» для розуміння свята дорослими в цілому, не показуючи сюрпризи й інші «секрети».

Обов'язки хореографа:

- створює постановку хореграфічних номерів;

- розучує постановку танців з дітьми на групових заняттях;

- відпрацьовує танці з окремими групами дітей;

- готує сюрпризні моменти під час індивідуальних занять.

Обов'язки вихователя:

- вивчає сценарій напам'ять;

- виконує роль ведучої;

- копіює сценарний матеріал для інших дорослих виконавців;

- допомагає розробляти макети святкового оформлення - декорації, антураж, реквізит;

- організовує попереднє ознайомлення дітей зі святом на заняттях;

- допомагає розподілити ролі серед дітей;

- налаштовує дітей, яким потрібен індивідуальний, особливий підхід, на їх

роль у святі;

- готує разом із дітьми елементи костюмів, емблеми, запрошення, виставки

малюнків;

- відповідає за знання дітьми текстів ролей;

- знає весь музичний матеріал, закріплює його знання дітьми - слова пісень та основні танцювальні рухи;

- забезпечує присутність дітей на музичних заняттях;

- прикрашає залу до свята разом із музичним керівником;

- організовує роботу з батьками.

Обов'язки каштеляна:

- виготовляє костюми за задумом музичного керівника й вихователя;

- прикрашає залу до свята разом із музичним керівником та педагогами.

Обов'язки батьків:

- допомагають вихователям під час розроблення концертних номерів

та ігор як асистенти;

- розробляють і виготовляють костюми, добирають і закуповують доречні

подарунки, призи;

- надають інформаційну та фахову підтримку;

- допомагають педколективу у створенні атмосфери свята протягом усьо-

го дня.


Співайте діткам перед сном



Вплив колискової пісні на музичний розвиток дитини


«Котику сіренький...» Скільки теплих і ласкавих слів знаходить матуся, заспокоюючи свою дитинку. Скільки любові і ніжності у колискових піснях!! Малюк, ще не вміючи розмовляти, не розуміючи жодного слова, почувши колискову одразу заспокоюється, затихає, засипає! Саме колискові пісні вважаються першими в житті вашого малюка, вони сприймаються з магічною силою, тому що співає їх найрідніша в світі людина – матуся!

Ритм колискових зазвичай відповідає серцебиттю, ритму дихання матері і малюка, відіграє важливу роль у духовному розвитку дитини. Саме завдяки колисковим, дитина отримує перші уявлення про навколишній світ: тварин, пташок, оточуючі предмети.

Котику сіренький,

Котику біленький,

Котку волохатий,

Не ходи по хаті,

Дитя буде спати,

Котик воркотати,

Ой на кота воркота,

На дитину дрімота!

Коли дитина підростає, їй співають колискові казкового змісту, в текстах яких вирішуються психологічні питання. В багатьох колискових піснях перед дитиною розвертається перспектива про його майбутню самостійність. Таким чином, колискові дають дитині уявлення про навколишній світ, знайомить з головними принципами побудови світу.

Але найголовніше в колискових – це материнська ніжність, любов, що надає впевненості кожній дитині. Пісні показують, що життя прекрасне, але в теперішній нелегкий час, почуття захищеності для дитини дуже важливе, адже наш світ складний і непередбачуваний!

Дуже важливе і саме спілкування матері і дитини! Чудово, якщо у вашій сім’ї зберігаються традиції, як спів колискових, читання казок перед сном, задушевні розмови про головне! А сон, як відомо, дається людині не тільки для відпочинку, а й для глибинної обробки тої інформації, яку отримала ваша дитина на протязі дня. Довірливі відносини, які виникають в моменти такого спілкування, відіграють важливу роль для дитини не тільки ясельного віку, а й надалі, коли дитина дорослішає! І навіть тоді, коли ваша дитина подорослішає, вона буде знати, що у нього є та людина, яка його завжди вислухає, зрозуміє, підтримає, з якою так приємно спілкуватися просто покласти голівку на плече.

Співайте діткам! Не соромтесь! Адже саме ви – найкращий співак і приклад для своєї дитини!

Рученьки, ніженьки,

Лагідні очі!

Спокійної ночі!

Скінчилася гра!

Рученьки, ніженьки,

Спокійної ночі!

Спати пора!

Батьки – перші вчителі музичного мистецтва для своїх дітей

Один з компонентів музичного слуху – вміння чисто, без фальші співати! Багато факторів залежить від того, чи співуча мама у дитини! Річ у тому, що слух розвивається одночасно з голосом! Якщо мама не співає разом з дитиною, то вона не навчиться цьому самостійно! Наспівуючи з матусею простеньку пісеньку, малюк інстинктивно прислуховується до маминого голосу: а чи співаю я так, як мамочка? Спочатку дитина інтонує, попадає в дві ноти, потім в три і т.д. В такі моменти дитина запам’ятовує, як працює голосовий апарат, як вірно дихати. Інколи дитина не співає, тому що не розуміє як потрібно брати дихання. Спів, для дитини, важка праця! Саме тому, важливо співати разом з вашою дитиною, адже під СD – програвач правильно володіти своїм голосовим апаратом не навчишся! Для спільного музикування потрібно правильно підбирати пісні, характерні віковим особливостям дитини. Так, трьохрічному малюку «дорослі» пісні не підійдуть, важкуваті для сприйняття та виконання! Для початку слід вибирати коротенькі поспівки, поки дитина не навчиться виконувати їх чисто (наприклад:

Скаче жабка по доріжці,

витягнувши свої ніжки;

Я маленьке слоненя,

люблю гратися щодня;

Диби – диби – диби – ди)

Не слід забувати про те, що було б просто чудово пританцьовувати чи акомпанувати на справжніх чи саморобних інструментах: кубики, дерев’яні палички, пляшки з сипучими крупами ) Таким чином ритмічні рухи дають відчуття такту. Музикуйте, танцюйте, співайте з вашими дітками, адже саме ви стаєте основним прикладом наслідування для своїх дітей.

Обережно: захворювання дитячих голосових зв'язок

В дитячому садочку, дома, чи на дитячих святах (днях народження), на вулиці дуже часто просять дітей голосно відповідати, читати вірші, співати, щоб всім було чути! Але багато батьків та педагогів не розуміють, що потрібно запобігти щонайменшому перегріванню голосових зв’язок дітей, слідкувати, щоб режим дитячої розмови був помірним, заборонити дітям надто голосно викрикувати! Як скоріше заспокоїти дитину, коли вона плаче, або кричить.

Голосовий апарат – це частина нашого організму і за його станом необхідно стежити. Тому треба дотримуватися правил його гігієни та охорони, а саме:

уникати крику, тривалого мовленнєвого апарату;

не співати під час хвороби;

не співати на вулиці у холодну пору року;

обмежувати вживання гострих, солоних, занадто холодних та гарячих страв, категорично заборонити дітям вживання газових напоїв дітям дошкільного віку.

На голосову функцію дуже впливає хвилювання. Через те, батьки та педагоги повинні подбати про створення позитивного, психологічного клімату у сім’ї та колективі!

Поради батькам

- Разом з дитиною слухайте музику (у «живому» виконанні, у записах, радіо- та телепередачі);

- Змалечку співайте колискові, розважальні пісні, розігруйте забавляночки;

- Наспівуйте дитині танцювальні мелодії, заохочуйте дитячу танцювальну ініціативу;

- Спільно музикуйте і співайте із застосуванням іграшкових і справжніх музичних інструментів та оригінальних пристосувань (кришки від посуду, ложки тощо);

- Підтримуйте дитячу ініціативу у створенні музично-ігровихситуацій (гра вмузичне заняття, концерт, театр тощо);

- Діліться з дітьми власними вміннями і талантами (улюблені пісні тата і мами, бабусі і дідуся);

- Створюйте мистецьке середовище вдома шляхом придбання дитячих музичних іграшок-інструментів (брязкалець, дзвоників, сопілки, барабана, бубна тощо), збирання музичної фонотеки для слухання й танцювальноігрової діяльності, музично- ілюстровані казки, дитячі пісні, класична музика,сучасна естрадна музика тощо) та відеотеки;

- Відвідуйте професійний театр разом з дитиною, обмінюйтеся враженнями;

- Беріть активну участь у музично-театралізованих святах, що проводяться в дошкільному закладі;

- Поєднуйте у сімейному побуті музичну діяльність дитини з іншими видами творчої діяльності.

музичний керівник Шмагайло М.А.


Гігієна голосу важлива і для дітей і для дорослих.
Як не зірвати голос нам, музичним керівникам. Приділяю увагу цьому питанню. Музичний керівник має особливе навантаження на голосові зв’язки, тому що це пов’язане з нашою професійною діяльністю.
80% зривів голосу припадають на такі ситуації, коли ми починаємо форсувати звук. У результаті голосові складки перенапружуються, і голос перестає підкорятися.
Форсування - основний недолік початкуючого співака.
1. Для того щоб звук став голосніше, не треба штовхати його сильніше. Необхідно просто з'єднати більше резонаторів. Як правило, підключити верхні. Такий вид форсування часто трапляється на низьких нотах. Співаючи їх розслаблено, не забуваємо скидати напругу по ходу руху вниз.
2. Другий вид форсування виникає тоді, коли ми ще недавно займалась співом, тобто не перепочили і знову беремо на себе великі навантаження продовжуючи співати. Особливо не бажано заспівати високу ноту, співати занадто довго або вийти на прогулянку після співу і дихати холодним повітрям.
Поки вокальний апарат не зміцніє, потрібно співати внизу і в середині діапазону і не більше 20-25 хвилин на день, краще з перервами на відпочинок. Якщо після наших занять голос сів, нам важко говорити, значить ми перестаралися. Наступного разу скоротіть заняття на 10 хвилин. Якщо це не допомогло, продовжуйте скорочувати ваші заняття до знаходження оптимального часу.
На початку навчання співу необхідність робити вправи для голосу. Вправи поступово ведуть нас від простого до складного, служачи сходинками на вершину майстерності.


Використання музичним керівником засобів та

знань у робот із дітьми , які мають порушення зору

Музика дарує маленькі досягнення, які допомагають дітям з порушеннями зору вільно діяти в середовищі однолітків, адже творчі успіхи мотивують на великі звершення. Значущість терапевтичного впливу музики для дітей полягає у широких можливостях корекції пізнавальної діяльності, емоційно-вольової, рухової сфер, в удосконаленні мовлення, в розвитку слухового та зорового сприймання.

Світ звуків заповнює простір дитини, компенсує недоліки зору. Зазвичай у таких дітей страждає дрібна моторика і артикуляційний апарат. На музичних заняттях застосовую гру на музичних інструментах, співаємо поспівки й пісні. Вокальні вправи спрямовані на укріплення діафрагми, голосового апарату, розвиток плавності мовлення.

Виконуючи вправи на дитячих духових інструментах — дудках, сопілках, свистиках розвиваємо дихання. У легенях під час гри посилюється кровообіг у грудній клітці дитини. Таким чином кровообіг покращується і в області очей. Це сприяє посиленій роботі м’язів навколо очей, сприяючи покращенню зору дитини.

Під час музичних занять діти виконують прості рухові дії під музику. Надалі діти танцюють у таночках, водять хороводи. Також діти розігрують фрагменти інсценованих казок, супроводжуючи дії очей жестами, вчаться передавати за допомогою звуків їхні характерні риси, настрій та особливості поведінки. З особливим захопленням діти грають на шумових і ударних музичних інструментах, адже з ними легко вправлятися.

Виступи дітей-солістів на святах розваги «Осінь-дивограй», «Андріївські вечорниці», «Щедрий вечір», «Весна», «Рідній матусі», «Івана Купала» тощо, - мають не тільки творчий, а також терапевтичний ефект.

Музика допомагає дітям адаптуватися до життєвих труднощів, покращити рухові та психічні функції, підвищити самооцінку, поліпшити стосунки з іншими дітьми, а найголовніше — сприяє подальшій інтеграції в суспільство.

Приклад вправи роботи з дітьми з порушенням зору:

Музична вправа «Їжачок»(для дітей від чотирьох років із вадами мовлення)

МЕТА:

· розвивати співочі навички;

· розширювати діапазон та гучність голосу;

· вдосконалювати координацію рухів;

· поліпшувати мовлення.

·

ОБЛАДНАННЯ: металофони

ХІД:

Музичний керівник розповідає фрагмент вірша «Їжачок», одночасно проплескаючи в долоні ритм -

«Їжачок, їжачок,
Весь твій одяг з голочок
»

Діти повторюють вірш, плескають у долоні, точно дотримуються метроритму вірша. Одночасно звертають увагу на артикуляцію, чіткість мовлення..

Музичний керівник проспівує розспівку дітям і супроводжує її рухами «показує» їжачка, сплітаючи та ховаючи пальчики (заховав голочки — показав голочки). Діти повторюють слова і рухи пальчиками. Музичний керівник пропонує виконати розспівку кілька разів, щоразу — з підвищенням на півтону, розпочинає від тоніки до терції, а потім — навпаки. Надалі до отриманого результату доєднують звучання від тихого до гучного.

Голос – робочий інструмент

Бережіть свій голос:

Дотримуйтеся бережливого «голосового режиму». Говоріть

спокійним, м’яким голосом, уникайте крику. Під час тривалої розмови

намагайтеся обмежити сторонній шум: закривайте вікна та двері,

вимикайте музику.

Контролюйте свій емоційний стан. Стрес негативно впливає на весь

організм людини.

Пийте чисту воду. Бажано випивати 6-8 склянок води на день, навіть якщо не відчуваєте спраги. Не забувайте пити воду під час коротких перерв на занятті.

Чергуйте спів і відпочинок. Дотримуйтеся розумних меж, коли йдеться

про тривалість та періодичність співу і тривалої розмови. Після кожного заняття робіть перерви, аби голос відновився.

Створюйте правильний мікроклімат у приміщенні. Температура

має становити +19…+23 °С. Не забувайте провітрювати приміщення. Оптимальна вологість повітря — 40-60%. За потреби користуйтеся зволожувачем повітря.

Гуляйте на свіжому повітріщодня, в будь-яку пору року і за будь-якої

погоди.

Загартовуйтеся.Поступове загартування допомагає запобігти

застудним захворюванням і, як наслідок, зберегти голос.

Звертайтеся до лікаря, коли захворіли. Часом для встановлення причини втрати голосу може знадобитися обстеження та консультації таких лікарів, як невролог, гастроентеролог, алерголог, пульмонолог, ендокринолог. За втрати голосу проконсультуйтесь з отоларинтгологом або фоніатором.

Не співайте під час хвороби й одразу після одужання. Це може

призвести до непоправних проблем із голосовими зв’язками.


Кiлькiсть переглядiв: 692

Коментарi